Son dönemlerde iş ilanlarına baktıysanız imkansız isteklerle dolu bir listeyle karşılaşmış olmalısınız. Aslında bu durum son zamanların değil, geleceğin de büyük bir sıkıntısı olarak karşımıza çıkabilir.
Öyle aşırı talep listeleyen, gerçekçi olmayan iş yükleri ile dolu ilanlar çoğu zaman insanları ürpertiyor. Tecrübeli olanlar da ise kibarca gülümseme yaratıyor 😊 Ben çok merak ediyorum bu listeyi oluştururken kendileri gerçekten bunu inanarak mı oluşturuyor?
Bazı İş İlanları Neredeyse Komedi Filmi Tadında
Aslında bu konuya ekleyebileceğim birçok ilan var. Kendimce bir yorum yapıp geçerdim. Ama bazı ilanlar gerçekten çok aşırı saçma hale gelince bu konudaki görüşümü yazmak ve paylaşmak istedim.
Bir insandan uzman olmasını beklemek o kişinin sahiplendiği görevde olabildiğince iyisini yapması içindir. Uzman olmak içinde, birçok konuyu deneyimlemesi projelerde yer alması ve o işin içinde pişmesi gerekir.
Firmalar işin mutfağına aldıkları tek malzemeden 10 çeşit ürün yaratmanın peşinde. Tek malzemeden yapılan şeyin verdiği tat ve keyif pekte iyi olmaz, en azından 8’inde…😊
Aranılan Pozisyon: E-Ticaret Personeli
Talep edilen nitelikler:
- Ürün takiplerinin yapılması,
- Ürünlerin siteye yüklenmesi ve görsellerinin ayarlanması,
- Adobe Photoshop, Illustrator ve InDesign programlarına hakim,
- Araştırmacı ve kendini geliştirmeye özen gösteren,
- SEM, SEO ve Sosyal medya konularında uzman;
- Reklam kampanyalarının yürütülmesi ve geliştirilmesi,
- Organik sonuçlarda izlenecek stratejilerin belirlenmesi ve uygulamaya alınması,
- Sosyal medya hesaplarının yönetilmesi, görsellerin planlanması,
- E-Ticaret süreçlerindeki işleyişi kontrol edip, yönetecek ekip arkadaşı.
Bu arkadaş gerçekten var mı 🙂
Bu kadar iş yoğunluğu arasında araştırma ve geliştirme biraz hayalperestlik olmalı diye düşünüyorum.
Bu ilanların oluşma nedeni;
- İşverenler işe alım konusunda deneyimsiz,
- İşverenler, kendisi olmasa bile mükemmel adayı bulmaya isteklidir,
- Ya da hayali bir paylaşımdır.
Deneyimsiz, Yetersiz veya İyi Olmaya Çalışılması
İşveren işe alma konusunda deneyimsiz veya iyi olmaya çalışma çabasında olabilir. Her işletmenin bu süreçler için iyi bir IK ekibi ya da danışmanlık aldığı firma yoktur. Böyle durumlarda çoğu yerde (özellikle küçük ve orta ölçekli işletmeler) işe alma, iş tanımları yazma konusunda çok az deneyimi olan veya hiç deneyimi olmayan kişiler bu süreci üstlenir. Bu durumu bazen İnsan Kaynakları ekibi olan çoğu firmada da görebiliyoruz.
Kaynağı doğru kurgulayamayan bir ekip, firma ihtiyaçlarına nasıl doğru yanıt verebilir?
Bu yüzden süreçlerin doğru planlanması ve yetenek, iş dağılımı gibi işletmelerin temelini kurgulayan bu departmanın önemi oldukça büyük.
Kendisinden Daha Mükemmel Adayı Bekler
İşverenler, kendisi olmasa bile mükemmel adayı bulmaya oldukça isteklidir. Bu tarz durumlarda hep şirketler ikinci en iyiden ödün vermezler. Bu nedenle abartılı bir nitelik listesi oluştururlar.
Bu konuya değinen Peter Cappelli’nin İyi İnsanlar Neden İş Bulamıyor (Why Good People Can’t Get Jobs) kitabını okuyabilirsiniz.
Çoğu zamanda kariyer ilanları bir havuzda cv’leri toplamak ve daha sonra kullanmak amacıyla da oluşturulabiliyor.
Mükemmellik talep edilenlere uygunluğunu sağlamaya çalışanda değil, uzmanlığı ile size başarıyı getiren adaydadır. Uzmanlıkta her işten birer parça ekleyerek olmuyor.
Büyük Şirketlerin Başarı Temeli
Büyük şirketlerde çalışan yüzlerce, binlerce kişi şirketin büyüklüğü nedeniyle mi fazla sayıdalar, yoksa şirketin büyümesine katkı sağlasınlar diye mi bu kadar fazlalar?
İşletme büyüklüğü kişi sayısı ile değil, var olan kişilerin o markayı yerelde ve globalde nasıl seslendirdiklerine göre ölçümlenebilir.
Çalışan ekibi doğru uzmanlık, alakalı görev ve doğru ekip ile koordine ettiğinizde görmek istediğiniz çark işleyecektir.
Departmanlar İlişkisi
Dijitalleşen süreçte istekler arttıkça ihtiyaç duyulanların listesi de bir o kadar artıyor. Artan tüm yükleri tek kişi üzerinden planlamak gafleti ise sıkıntıların başlamasındaki fitili ateşliyor. Böylece kaybedilen şey tek maddiyat olmuyor, burada süreci yanlış okumak, zamandan faydalanamamak, rakiplere buyurun beni geçebilirsiniz demek ve diğer işleyiş hatalarıyla bir çığ gibi büyüyebiliyor.
Bugün köklü firmaların hala ayakta kalabilmeleri ve bugüne gelirken yaptıkları temel adımların içinde İnsan Kaynakları bölümü ve AR-GE ekibi büyük bir rol oynamaktadır. IK ekibinin size doğru adayı bulması, doğru pozisyona yönlendirmesi gelişiminiz ve işleyişi ileri taşıyabilmeni açısından oldukça önemli. Fakat siz işletme olarak bu departmana ne kadar önem veriyorsunuz? Çünkü tüm bunların oluşmasında bu sorunun cevabı kadar, bunu uygulama metodunuz da belirleyici etken oluyor.
E-Ticaret olarak sektörde işlerini yürüten bir firmanın tüm periyotları tek bir personel üzerinden yürütmesi doğru değildir.
Ürün; ürünlerin kategorize edilmesi, siteye yüklenmesi, stok güncellemeleri, fiyat ve indirim kampanyalarının takip edilmesi, müşteri sorularına yanıt verilmesi,
Kargo; siparişi gelen ürünlerin kargo onayı, paketlemesi, kargoya verilmesi, müşteriye ulaşma durumunun kontrol edilmesi (kargo ile yaşanan aksaklıklar), iade veya değişim politikaları ile ilgilenme
Performans & Satış; satışı arttırmaya yönelik reklam planlamaları, belirli ürün veya kategorilerde kullanıcı ihtiyaçlarını bulma, sepet incelemeleri, sepette terk edilen ürünlerin tekrar kullanıcıya tetikleme yapılması ve satışa dönüştürülmesi, rekabet ölçümleri ve eksiklerin kapatılması
Sosyal Medya; markanın sosyal medya kitlesine özelleştirilmesi, sosyal medya kullanıcıları ile aktif etkileşimde bulunma, kampanyaların burada da yürütülmesi, reklam planlamaları v.b.
SEO; sektör analizi, rekabet analizi, kategori, ürün detay düzenlemeler, teknik denetimler, içerik üretimleri, Off-Page SEO çalışmaları ve Mobil / masaüstü kullanıcı deneyimlerinin geliştirilmesi
Ve bunlara eklenebilecek atladığım diğer birçok detay var…
Şimdi soruyorum, tüm bunları yapabilecek birisi genellikle asgari ücretle başlatmayı düşünen bir firmada ya da ort. 2.500 – 3.500 ₺ bandında bir maaş veren işletme ile neden çalışmak istesin?
Tüm bunlara sahip olan kişi satacak ürün bulup kendi şirketini kurar.
Hayal kurmayın, hayal satmayın.
Böyle bir sürece tabi tuttuğunuz çalışandan da performans göstermesini beklemeyin. Suç çalışanın değil, bunu isteyen hayal gücü yüksek olan işletmenin, bu iş gücünü talep eden kişilerindir.
Not:
İşin ekonomik boyutları düşünülerek, istihdam konusunda bu kadar personel çalıştırmayı zor gören bir yerin, aynı şekilde empati yaparak bir kişiden de çalışma performansı olarak tüm bunları uzun soluklu ve başarılı bir şekilde koordine etmesinin de aynı zorluğa sahip olduğunu bilmesi gerekir.
26 Ekim 2020
Yorum yapılmamış
Yazar: Gökhan AKSOY