Google Nasıl Büyüdü? Google’ın gelişiminde ki en önemli faktörler neydi?
Hayatımıza öyle bir etkisi var ki, anlık erişim sağlayamadığımız da dünyanın sonu gelmiş gibi paniğe kapılabiliyoruz.
Hayatımızın önemli parçalarını Google’ın toprağına ekmişiz, saldığımız kök topraktan ayrılınca solmasın istiyoruz. Başka hangi topraklar bizi böyle güzel yaşatabilir, aynı imkanı verebilir mi diye soruyoruz.
Sahi Google bize bu etkiyi nasıl yaptı? Google nasıl bu kadar büyüdü?
Düşünsenize garajdan doğan bir kuruluş, bu gün dünya ekonomisine etki ediyor. Her bir sorunun cevabını veriyor ve insan yaşamının konforunu arttırıyor. Herşey 1995’de Sergey Brin ve Larry Page’ın arkadaşlık kurmasıyla başladı. Google’ın hikayesinde belirtilenlere göre bu ikili hiçbir konuda anlaşamamışlar, fakat 1 yılın sonunda bir ortaklığa adım attılar. WWW’da bağımsız sayfaların önem derecesini belirleyen arama motorunu geliştirmeye başladılar. Bu arama motoruna ” Backrub ” adını verdiler.
Kısa bir süre sonra isim konusunda bir değişikliğe gitme kararı alındı. 1 rakamı ve ardından gelen 100 tane sıfıra ilişkin matematiksel ifadenin biraz daha değiştirilmiş haliyle yeni isim ortaya çıktı; Google!
Larry ve Sergey, misyonlarını “tüm dünyadaki verileri düzenlemek ve bunları herkes için erişilebilir kılarak kullanışlı hale getirmek” olarak yansıttılar.
Ağustos 1998’de, Sun’ın kurucu ortağı Andy Bechtolsheim, Larry ve Sergey’e 100.000 ABD doları tutarında bir çek yazdı ve Google Inc. resmi olarak doğmuş oldu. Şirketin Kuruluş Tarihi : 4 Eylül 1998
Bu yatırımla, yeni kurulan ekip, öğrenci yurtlarından ilk ofislerine yani Susan Wojcicki’nin (16. çalışan ve YouTube’un şu andaki CEO’su) sahibi olduğu, Kaliforniya Menlo Park banliyösündeki bir garaja geçiş yaptı. Hantal masaüstü bilgisayarlar, bir masa tenisi masası ve açık mavi bir halı, o ilk günlerin ve gece geç saatlerin sahnesini oluşturmuştu.
Arama Motoru Pazarı
1994 Yıllarında (daha Backrub bile düşünülmemişken) Lycos ve Infoseek en popüler arama motorları idi. Lycos, 1994 yılında Carnegie Mellon üniversitesinde Dr. Michael Mauldini tarafından bir araştırma projesiyle oluşturulmuştur.
Infoseek, 1994 yılında Steve Kirsch tarafından kurulmuştur.
Bu iki arama motoru popülerliğini sürdürdüğü 94 yılında, rekabette geride bıraktıkları Excite, YAhoo!, AltaVista gibi alternatifler de kendilerini sürekli geliştirme yolunda adımlar atıyordu.
Excite 1995 yılında resmi açıklama ile piyasaya sürülse de, AltaVista’nın liderliği almasına 1 yıl bile engel olamamıştır. 1996 yılının ilk çeyreğinde AltaVista en popüler kullanımı olan arama motoru haline geldi.
1990 Yılında oluşturulan ve ilk arama motoru olan Archie, anonim FTP tarafından sağlanan dosyaları bulmaya yarayan bir arama motorudur.
Ama yinede kullanıcılar arama motorlarında tam eşleme terim girmedikleri sürece aradıkları bilgilere erişemiyorlardı.
Doğal dil araması sunan ilk Arama Motoru AltaVista, 1996 yılında Yahoo’nun arama sonuçlarının tek sağlayıcısı oldu. Nisan 2000 geldiğinde halka arz eden ilk internet şirketi olma şansı kazanan Altavista bu hayalini gerçekleştiremedi. Bunun ardından çeşitli strateji hatalarından dolayı pazardaki üstünlüğünü Google’a kaptırdı.
1996 Yılında ilk çeyrek görünümüne baktığımızda;
- AltaVista
- Excite
- Lycos
- Infoseek
- Yahoo!
- Ask Jeeves
1993 yılında İlya Segalovich ve Arkady Volozh tarafından yeni bir arama motorunun doğuşuna adım atıldı. Yandex’in yaratıcıları «Arcadia» adlı küçük bir şirkette arama teknolojisi konusunda çalışıyorlardı. Arcadia, bilgisayar ve yazılım satışı yapan CompTek adında bir şirketin bünyesine girdi. Birkaç yıl sonra CompTek bugünkü Yandex’in kurucusu oldu. 23 Eylül 1997 yılında Yandex piyasaya sürüldü.
1999 Yılının 3. Çeyreğine damga vuran Hızlı yükselişi olan Yahoo! biraz ona bakalım;
Jerry Yang ve David Filo tarafından kurulmuş bir portaldır. İlk başlarda arama motoru olarak hizmet vermesine rağmen zamanla e-posta, anında iletileşme, e-posta grubu ve benzeri hizmetler de sunarak pazara hakim olmaya çalışmıştır.
Bu sıralarda Google aldığı yatırım ile pazarda şaha kalkmaya hazırlanmaktadır.
Yahoo’nun liderliği 2002 4. çeyreğine kadar sürmüş, yerini bugünün devi olan Google’a kaptırmıştır.
Google 2005 Yılı son çeyreğinde en popüler arama motoru hizmet sağlayıcısı oldu. En yakın rakibi olan Yahoo! ile arasında oldukça fazla bir fark vardı.
Google tüm trafiğin; %44.12’sine, Yahoo! %22.81’ine sahipti.
İlerleyen süreçte Google’a rakip olabilmek ve tahtını sarsabilmek için bir çok girişim, deneme ve birleşmeler oldu.
Bing, Microsoft tarafından kullanıma sunulan bir arama motorudur. 2009’un ilk yarısında deneme çalışmaları başlayan ve kamuoyuna adı önce Kumo olarak duyurulan Bing, “alışkanlıkları değiştirme” iddiasıyla yola çıktı.
Bing 2010 yılında en çok tercih edilen 3 arama motorundan biri oldu. 2011 yılında 2. arama motoru olsa da, yerini 2012 yılı 2. çeyreğinin sonlarında Baidu Search’e kaptırdı.
2019 Yılı 3.Çeyreği verilerine göre sıralama;
- Baidu Search
- Bing
- Yahoo!
- Yandex
Evet, başlangıçlar, gelişmeler, sonuçlar böyle…
Gelelim en önemli sorunun cevabını irdelemeye; Google Nasıl Büyüdü?
Google arama motoru savaşını nasıl kazandı?
Bugün Google’ı arama motoru pazarında baskın bir güç olarak görüyoruz. Google oldukça etkileyici bir pazar payına sahiptir ve dünyadaki kilit pazarların çoğunda rakipleri gölgesinde kalmaktadır. Düşünsenize, hangi arama motorunun adı bir cümlede fiil olarak kullanılmıştır?
Bu durum öncesinde böyle değildi. Excite ve Yahoo (AltaVista) büyük oyunculardı ve arama motorları da bir düzine kadardı. Ve daha Google başlangıç aşamasındaydı, fikirler vardı, planlar vardı ama hayata geçecek maddi güç büyük soru işaretiydi. (O kaynağı ve sonuçlarını yukarıda gösterdik.)
1. Kullanıcıya Odaklanma
Google, kullanıcıların arama sorgularıyla ilgili en alakalı bilgilere temelde erişmek istedikleri fikri ile başladı. Bugün ki sloganları hala bu; Misyonumuz dünyadaki bilgileri düzenleyerek herkesin erişebileceği ve yararlanabileceği hale getirmektir.
Sergei Brin ve Larry Page, linkleri ve tıklamaları bir öneri, alaka ve değerin bir göstergesi olarak düşündü. Bu fikir, Google’ın nasıl işleyeceğinin temelini attı ve bu güne kadar devam ediyor. Hemde kalitesi artarak.
Google Derki; Başından beri, mümkün olan en iyi kullanıcı deneyimini sağlamaya odaklandık. İster yeni bir internet tarayıcısı ister ana sayfanın görünümüyle ilgili yeni bir düzenleme tasarlıyor olalım, bunların nihai olarak kendi dahili amaçlarımıza veya sistemimize değil, size hizmet etmesini sağlamaya büyük özen gösteririz.
2. Teknoloji
Fikirler önemli, hele hayata geçtiyse başka bir önemi vardır. Google’ın bence sağlam ve sarsılmaz olmasının temellerinden biri de Alaka Düzeyi fikrini bulmaları. Google’ı diğer arama motorlarına kıyasla – kullanıcıları daha uygun sonuçlarla bağlantı kurma konusunda daha iyi olacak şekilde inşa ettiler. Google’a yazılan bir sorgu Excite, Yahoo ve diğer arama motorlarından daha fazla fayda ve alaka sağladı.
Google Derki; Biz arama yaparız. Yalnızca arama sorunlarının çözülmesine odaklanmış dünyanın en büyük araştırma gruplarından birine sahip olarak, neyi iyi yaptığımızı ve nasıl daha iyi yapabileceğimizi biliyoruz. Karmaşık sorunları çözmeyi ve bilgi bulma eylemini milyonlarca kişi için hızlı ve kusursuz bir deneyim haline getiren hizmetimizi sürekli daha iyi hale getirmeyi, zorlu problemler üzerine her zaman daha iyi çözümler bulmaya çalışarak başardık. Aramayı geliştirme konusundaki kararlılığımız, öğrendiklerimizi Gmail ve Google Haritalar gibi yeni ürünlere uygulamamıza yardımcı olmaktadır.
Basitçe söylemek gerekirse, Google üstün bir ürüne (iyi bir fikre) sahipti.
Google’ın Radikal Kararı
3. “Walled-Garden” Yaklaşımından Sapmadılar
Arama pazarı hala World Wide Web’deki yerini müzakere ederken para kazanma konusunda önemli bir sorun ortaya çıktı. “Yapışkanlık” kavramının, kullanıcıları sayfanıza çekmek ve onları mümkün olduğunca uzun süre açık tutmak istediğinize göre belirleyen en iyi model olduğuna inanılıyordu.
Google tamamen farklı bir şey yaptı. Birincisi, sayfalarına hiç reklam eklememişlerdi. İkincisi, bir sorgu, kullanıcıları sayfalarından farklı bir yere ve alakalı arama sonuçlarına yönlendirir. Bu, radikal bir hamleydi, çünkü Google henüz para kazanacak bir iş modeline sahip değildi.
Duvarlı Bahçe, tüm işlemlerin ekosistem operatörü tarafından kontrol edildiği kapalı bir ekosistemdir.
4. Reklamın Markalaşması
Google’ı diğer arama motorlarından ayıran strateji, benimsemiş oldukları reklam modeli oldu. Teknoloji şirketleri tarafından yapılan büyük hareketlerin çoğu gibi, AdWords‘e yol açacak olan fikir de Overture Services’den alınmıştır.
Reklamcılığın karlı bir zorunluluk olduğunun farkına varmakla birlikte, Yahoo ve Excite ile aynı yolu seçmeyi reddeden Google, göze çarpmayan ve organik sonuçlardan ayrı olan metin reklamlar sunmaya başladı. Açık artırma temelinde tıklama başına ödeme reklamları satma fikri Overture’den alındı. Bu süreç ile iligli 2002 yılında iki firma davalık olmuş, Google patent hakkı ihlali yapmadığını savunmuştur. Okumak isteyenler için Cnet haberinin linkini paylaşıyorum.
Bununla birlikte, Google’ın farklı şekilde yaptığı, sonuçların uygunluğuna vurgu yapmakla ve bunları Overture’nin reklam modeline uygulamaktı. Sistem, arama sorgularının yalnızca kullanıcının ilgilendiği şeyi değil, aynı zamanda satın almakla ilgilendiklerini yansıttığı fikrine dayanıyordu.
Overture, en yüksek teklifin en fazla maruz kaldığı bir model kullanmasına karşın (alakasız reklamlar en üst noktayı bulabilir), Google, reklamın alaka düzeyini ölçmenin bir yolu olarak tıklama oranını algoritmaya uyguladı.
5. Hız
İnsanlar gün geçtikçe zamanı kullanma konusunda tembelleşiyorlar. Ve aradıklarını uzun sürelerde bulmak yerine vazgeçmeyi bile tercih edebiliyorlar.
Google’da diyorki; Kullanıcılarımın zamanının değerli olduğunu biliyorum. Web’de bir şeyler aradığınızda ona hemen ulaşmak istiyorsunuz. Bizim istediğimiz de sizi memnun etmek. Muhtemelen dünyada bizden başka hiç kimse web sitesinin en hızlı şekilde terk edilmesini istemiyordur. Fazlalık olan bit ve baytları sayfalarımızdan ayıklayıp sunucu ortamımızın verimliliğini artırarak kendi hız rekorlarımızı birçok kez kırdık. Böylece bir arama sonucunun ortalama yanıt süresini saliselere kadar düşürdük.
Sizin için her şeyi saliseler içinde ayağınıza en doğru şekilde sunan bir platform. Kim zamanını düşünen birini sevmez ki…
Ve Google’ın Diğer Önemli Maddeleri
- Web’de demokrasi işler.
- Daima, bir yerlerde keşfedilmesi gereken bilgi vardır.
- Bilgi ihtiyacı sınır tanımaz
- Ciddi olmak için takım elbise gerekli değil
- Her zaman daha iyisi mümkündür.
Her zaman daha iyisi mümkündür
Google’dan Alıntı:
Bir alanda çok iyi olmayı, ulaşılacak son nokta olarak değil, bir başlangıç noktası olarak görürüz. Henüz erişmemizin mümkün olmadığını bildiğimiz hedefler belirleriz, çünkü bu hedeflere ulaşmak için çalışırken, beklediğimizden daha ileriye gidebileceğimizi biliriz. Yenilik ve deneme yoluyla, iyi hizmet sunan ürünler oluşturmayı ve bunları çok farklı şekillerde geliştirmeyi amaçlarız. Örneğin mühendislerimizden biri aramanın doğru biçimde yazılan kelimelerde etkili çalıştığını fark ettiğinde, aramanın yazım hatalarını nasıl ele aldığıyla ilgilendi. Bu da onu, sezgisel ve daha faydalı bir yazım denetleyicisi oluşturmaya yöneltti.
Ne aradığınızı tam olarak bilmeseniz bile, web’de bir yanıt bulmanın sizin değil bizim sorunumuz olduğunu düşünürüz. Küresel kullanıcı kitlemiz tarafından henüz dile getirilmemiş ihtiyaçları tahmin etmeye çalışır ve bu ihtiyaçları karşılamak üzere yeni standartlara sahip ürün ve hizmetler sunarız.
23 Aralık 2019
Yorum yapılmamış
Yazar: Gökhan AKSOY